ALLA BARNKAMMARBÖCKER

Den sjungande Barnkammarboken

Den randiga Barnkammarboken

Pixibox: Barnkammarboken

Lilla BKB: Sånger för hela kroppen, inkl. DVD

Lilla Barnkammarboken - Grodor, prinsar och prinsessor

Lilla BKB: Grodor, prinsar & prinsessor

Lilla Barnkammarboken: Julsånger

Lilla Barnkammarboken: Julsånger

Min egen barnkammarbok

Den rosa Barnkammarboken

Den gyllene Barnkammarboken

Den silvriga Barnkammarboken

Den svarta Barnkammarboken

Den röda Barnkammarboken

Den gula Barnkammarboken

Den gröna Barnkammarboken

Den blå Barnkammarboken

Den vita Barnkammarboken

Lilla Barnkammarboken: Sju små sagor

Lilla Barnkammarboken: Rim och ramsor

Lilla Barnkammarboken: Godnattvisor

Den skimrande Barnkammarboken

Möt några av de fantastiska bokskaparna!

Barnkammarbokens identitet bygger mycket på kvalitetshistorier ackompanjerade av fantastiska illustrationer. Läs mer

Gunilla Hansson - illustratör

– "Det här har varit ett drömprojekt för mig."

Gunilla Hansson är den illustratör som fick uppdraget 1989 av dåvarande redaktörerna för Barnkammarböckerna, Sara Nyström och Birgitta Westin, att skapa den medaljong som sedan dess pryder omslagen. Förutom medaljongerna så har Gunilla även bidragit med inlageillustrationer i dessa delar: Den vita barnkammarboken, Den gyllene barnkammarboken, Den silvriga barnkammarboken och Den svarta barnkammarboken.

Kommer du ihåg hur det var när du fick uppdraget att skapa medaljongen allra första gången? Hur mycket hade förlaget tänkt ut och hur mycket fick du bestämma?
Ja, jag fick den här bilden av Birgitta Westin och Sara Nyström 1989. De ville att jag skulle göra en lite moderniserad fri variant av Ivar Arosenius ”Lillan på huk”.

En medaljong i färg som skulle omringas av Charlotte Ramels fina små vinjetter. Jag kunde inte se framför mig hur detta skulle bli. Ivar Arosenius Lillan är ju det ultimata barnboksbarnet och Kattresan den bästa av bilderböcker. Fick man över huvud taget ge sig på att trixa med hans bild? Det var ju också en ganska komplicerad bild med ljus bakifrån och ansiktet i skugga. De första bilderna var jättesvåra att göra och jag vet inte om jag var så nöjd. Men tillsammans med vinjetterna så blev omslagen ändå fina.

Hur fungerar det praktiska samarbetet mellan dig och Charlotte Ramel?
Frågan om samarbete är lite pinsam för Charlotte och jag har endast talat med varann runt ett enda omslag ? Min egen barnkammarbok ? 2008 och då hade vi ju hållit på i 10 år utan att träffas.

Så här har det gått till: Förlaget bestämmer en huvudfärg, Charlotte gör en skiss med en passande färgskala och sen gör jag en medaljong utifrån den skissen. När alla grundfärger tog slut kom den Gyllene, den Silvriga och den Skimrande och nu börjar allt från början igen med den Blå, den Röda osv.

Och hur är det att ha ett uppdrag som pågår lite grann ända sedan 1989?
Det har ju gått mer än 20 år och både vinjetter och medaljonger har ändrat karaktär även om den grafiska formen är densamma. Det har blivit mycket roligare att göra medaljongerna de senaste åren, dels för att jag nu är så van och dels för att jag nu kan jobba mycket friare. Det här långa jobbet har varit ett drömprojekt för mig – en måttlig insats och som lönat sig storligen.

Hur är det att göra omslagen helt själv för Lilla barnkammarböckerna?
Lilla Barnkammarboken, än så länge 4 stycken (Gunilla har redan gjort omslag till de två titlar som kommer ut 2011) har varit ett helt annat sorts jobb. Jättekul framför allt genom samarbetet med Lena Thunell (formgivaren för dessa böcker). Att inte behöva jobba helt ensam utan hela tiden kunna ha dialog, att få testa och prova framför datorn, det har betytt mycket för mig.